Håll din fascia (bindväv) frisk med Yinyoga

I yinyogan fokuserar vi på yindelarna i kroppen så som skelett, fascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament och inre organ. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden. Yinyoga passar alla människor och kroppar. Yinyoga är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer genom att yinyogan sakta öppnar upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska.

Fascia - Den finns överallt inom dig

Vårt fasciasystem består av all den mjuka bindvävnaden vi har inom oss. Detta fiber-och-vätskebaserade system innefattar ett ytligt, djupt och löst fasciaskikt, liksom våra ligament och senor. Fascia som klibbat ihop påverkar rörligheten och då man har funnit att det finns 6 ggr mer nervceller i fascian än i muskler går låsningar i fascian att härleda till exempelvis smärta i ländryggen. En ”sjuk” fascia blir snabbt en ond cirkel. Inflammation uppstår, flödet av vätska och immunförsvar påverkas – och värken i sig gör vila och återhämtning svårare.

Kunskap om fascian påverkar även hur vi ser på träning och motion.

Fascia är levande vävnad. När fascian stelnar, stelnar vi. När den är elastisk är vi mjuka och rörliga. Det är därför viktigt att variera sin träning. Använder vi vår fascias vävnader på samma sätt hela tiden kommer de att bli svagare och mer benägna till skador. Om vi istället matar vår fascia med ett brett utbud av rörelser, kompletterar vår träning med Yinyoga har vi ett kraftfullt verktyg för att åldras graciöst i våra kroppar.

 

DSC02225.JPG