Vad stoppar du i din kropp?

Yoga betyder förening, förening mellan kropp och själ, förening mellan kropp och sinne.
En betydande del i livsstil yoga är vad du stoppar i din kropp för att få näring och energi.
Är det du tillför kroppen genererande för att du skall må bra och finna balans?

Värt att fundera på, kanske behöver du göra justeringar i din kosthållning för att få mer energi och bli av med vintertröttheten. I bland hjälper det inte med vila och återhämtning utan något mer skall till för att du ska få den där härliga energin igen.

Här följer några härliga och energigivande recept från workshopen Hello Green med Pernilla Wästerlund.

Hello Green recept 6 februari 2016
4 personer
Rödbetssoppa med smetana
Skala och hacka 1 gul lök och 2 vitlöksklyftor. Skala 500 g rödbetor skär i mindre bitar. Fräs lök/vitlök i olja. Tillsätt rödbetorna, 1 liter vatten 2 markattas veg.buljong tärningar 2 lagerblad, låt koka i 20 min tills betorna är mjuka. Smaksätt med 2 msk honung, salt och peppar. Tag ur lagerbladen ,mixa till en slät soppa , Rör ut 1-2 msk majsstärkelse i lite vatten och rör ner i soppan. Hacka lite purjolök och 1 äpple blanda. Toppa soppan med smetana och hacket.
 

Morotsfritters
Blanda 200g finrivna morötter med ½ finhackad stekt gul lök, 1 finriven vitlöksklyfta, 100 g smulad getost, 2 ägg, 1 dl kokt bovete, 4 msk bovetemjöl och ½ dl fint skuren gräslök. Krydda med salt och peppar. Hetta upp en panna med olivolja och klicka sedan i små biffar , stek 2-3 min på vardera sida.
 

Grönkåls- & Bovetesallad
Skölj 1½ dl helt bovete väl. Blötlägg i minst 8 timmar. Skölj igen. Skär bort stammen från 200g grönkål, strimla bladen. 1 rödlök tunt skivad, Hyvla 1 zucchini på längden med mandolin eller osthyvel. Gröp ur köttet på 2 avocados skiva dem tunt blanda allt , häll över lite olivolja och lite citron saft.
 

Grön Ärthummus
Mixa 500 g gröna ärter med knappt 1 dl rapsolja, 1 msk tahini, färskpressad juice från 1 citron och ½ dl hackad mynta till en slät kräm. Krydda med salt o peppar.
Kokospannacotta med hallonsås
1 burk kokosmjölk, 3dl mandelmjölk eller vanlig komjölk, ½.dl muscovadosocker, 1 msk agar flakes ( vegetariskt gelatin ) ½ tsk vaniljpulver , ½ tsk kardemumma.
Häll kokosmjölk, mjölk, socker och vaniljpulver i en kastrull, strö över agar flakes.
Värm försiktigt tills ingredienserna börjar koka. Vispa runt och låt puttra i några minuter.
Låt svalna något, häll i glas eller dessertskålar, ställ i kylen minst 2 timmar före servering.
Koka ihop 200 g hallon, lite citronsaft 2 msk honung. Låt kallna , häll på pannacottan.

Drick rikligt med rums temperarat vatten och te till dina måltider.

Smaklig måltid.
Namasté.
WHY Green Pernilla Westerlund
070-4603334